NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَوْفٍ
الطَّائِيُّ
حَدَّثَنَا
الرَّبِيعُ
بْنُ رَوْحِ بْنِ
خُلَيْدٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
الْفَضْلُ
بْنُ دَلْهَمٍ
الْوَاسِطِيُّ
عَنْ ثَابِتٍ
الْبُنَانِيِّ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ
تَوَضَّأَ
فَأَحْسَنَ
الْوُضُوءَ
وَعَادَ
أَخَاهُ الْمُسْلِمَ
مُحْتَسِبًا
بُوعِدَ مِنْ
جَهَنَّمَ
مَسِيرَةَ
سَبْعِينَ
خَرِيفًا
قُلْتُ يَا
أَبَا
حَمْزَةَ
وَمَا
الْخَرِيفُ
قَالَ
الْعَامُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَالَّذِي
تَفَرَّدَ
بِهِ الْبَصْرِيُّونَ
مِنْهُ
الْعِيَادَةُ
وَهُوَ
مُتَوَضِّئٌ
Enes b. Malik'den demiştir
ki: Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
"Kim güzelce bir
abdest alır da (sevabını) Allah'dan umarak (hasta olan) bir mü'min kardeşini
ziyaret ederse, cehennem'den yetmiş harif (sürecek bir) mesafe (kadar)
uzaklaştırılır."
(Bu hadisi Enes'den nakleden
Sabit, rivayetine devam ederek şunları) söyledi: (Ben Enes'e)
"Ey Ebû Hamza harif
nedir?" dedim. O da
“Yıldır" cevabını
verdi.
Ebû Dâvûd der ki:
(Başkaları rivayet etmeyip de) sadece Basralıların rivayet ettiklerinden biri
de kişinin bir hastayı abdestli olarak ziyaret etmesine dair (olan bu hadistir.
İzah:
Metinde geçen harif
kelimesi, sözlükte "sonbahar" anlamına gelir. Burada ise kül-cüz
alakasıyla mecazen "yıl" anlamında kullanılmıştır.
Hasta bir mUslümanı, abdestli
olarak ziyaret eden bir kimsenin cehennemden yetmiş sene sürecek kadar
uzaklaştırılmasından maksat, gerçek manada uzunluk ölçüleriyle ölçülebilecek
ve yetmiş sene sürecek bir uzaklık olabilir. Cehennemden bu kadar
uzaklaştırılmış olan kimse de artık cehennem ateşinin tesirinden kurtulmuş
olur. Fakat bu sözün kinaye yoluyla cehennemden kurtulup cennete girmek
anlamında kullanılmış olması da mümkündür.
Hastayı abdestli olarak
ziyaret etmenin faziletiyle ilgili olan bu hadisi sadece Basrahlar rivayet
etmişlerdir. Bunlar el-Fazl b. Belhem, Sabit el-Benani ve Enes b. Malik'dir.
Bilindifi gibi, bu şekilde sadece bir memleket halkı tarafından rivayet edilen
hadislere garib hadis ismi verilir. Bu hadiste olduğu gibi bu şekildeki garib
hadislerin ravileri güvenilir kimseler olunca hadisin sıhhatine bir zarar
gelmez.[66]